Ce înseamnă bijuteria realizată manual?

Ce înseamnă bijuteria realizată manual?

 

Ce înseamnă bijuteria realizata manual?

  • Realizarea unei bijuterii în totalitate manual presupune respectarea anumitor etape esențiale.
 
  • Pregătirea materiei prime este importantă, indiferent dacă folosim argint sau aur. Aceste metale trebuie aliate prin topire cu alte metale, deoarece în starea lor pură sunt prea moi. Prin procesul de aliere, metalele devin mai dure și mai rezistente în timpul purtării. Totuși, la cerere, putem crea bijuterii din metal pur, deși acestea necesită o atenție sporită în timpul utilizării.

 

      Care sunt tipurile de aliaje si metale?

        Argintul pur

          • Cu o puritate de 99.9%, este folosit uneori ca metal de bază în construcția casetelor în care se montează pietrele. Datorită caracterului său moale, nu necesită presiune puternică pentru montare, evitând astfel riscul deteriorării pietrelor.

            Argintul 925

              • Reprezintă un aliaj format din 92.5% argint pur și 7.5% cupru, fiind cunoscut sub numele de "sterling silver".

                Aurul de 24k

                  • Are o puritate de 99.9%.

                    Aurul de 22k

                      • Este un aliaj compus din 91.6% aur pur și 8.4% alte metale, fiind mai rar întâlnit în România din cauza prețului și fragilității sale.

                        Aurul de 18k

                          • Conține 75% aur pur și 25% alte metale, rămânând totuși un aliaj moale și sensibil la zgârieturi.

                            Aurul de 14k

                              • Este un aliaj compus din 58.5% aur pur și 41.5% alte metale, ceea ce îl face rezistent și des utilizat în bijuterii.

                               

                              Care sunt etapele în realizarea unei bijuterii handmade?

                               

                              Pasul unu: Stabilirea caratajului și topirea metalului:

                               

                              •  După stabilirea tipului de metal folosit, se fac calculele matematice în funcție de metal și de cantitatea de care avem nevoie. 

                               

                               

                              • Se pune aliajul într-un creuzet (un vas ceramic termorezistent) care este tapetat în prealabil cu un strat lucios format din borax (o sare care ajută metalul să se curețe de impurități și care permite alunecarea acestuia în timpul turnării) și se începe procesul de topire.

                               


                              • Când considerăm că am obținut o fuziune perfectă a metalelor, turnăm aliajul format în lingotiera încălzită astfel încât aliajul să curgă frumos în forma prestabilită.

                               

                               

                              • Lingotierele sunt de mai multe feluri, orizontale/verticale și prin intermediul lor putem turna metalul în diferite forme în funcție de ceea ce dorim să realizăm.
                              • Dacă se dorește realizarea unor sârme, baze de inel, baghete, atunci metalul se toarnă într-o lingotieră în formă de bară, în schimb, dacă se dorește realizarea unei plăci, se toarnă metalul într-o lingotieră în formă de biscuite.

                               

                               

                               

                              Pasul doi: Pregătirea materiei prime

                              • După turnare, lăsăm metalul să se răcească la aer, apoi se pune în acid cald (vitrex) pentru a se curăța de oxizi și impuritățile rezultate în timpul topirii. De aici începe un drum anevoios și lung până spre rezultatul final al pregătirii materiei prime.

                               

                               

                              • Personal, pun un accent foarte mare pe pregătirea materiei prime, deoarece dacă avem un metal bine realizat, fără crăpături, impurități sau oxizi, ne vom ușura munca pentru următorii pași.

                               

                               

                              • În cazul argintului, în timpul decălirii, apare un strat de oxid cauzat de cuprul din compoziția acestuia. Dacă îl scoatem prin slefuire încă din primele etape și apoi folosim fluoron la fiecare decalire (înlocuitorul acidului boric), vom avea în final un metal perfect pentru prelucrare și nu ne vom mai chinui la piesa finală să scoatem acest oxid, care uneori poate să fie imposibil.
                              • În cazul aurului nu ne confruntăm cu același tip de oxid ca la argint, dar are și acesta, la rândul lui, un strat subțire, pe care prefer să-l curăț frumos încă de la început, prin același procedeu, astfel încât să-mi rezulte în final o bucată de aur curată, fără impurități, oxizi și pregătită pentru prelucrare

                               

                               

                              • După curățarea încă din primele ture de decălire a metalului, lovim cu un ciocan mare pe o nicovală sau un suport metalic, pentru a verifica dacă avem bule de aer în interior, dar și pentru a oferi în mare o formă calupului de metal, în cazul în care avem denivelări la turnare.

                               

                               

                               

                              • Uneori, dacă avem bule de aer în interior, acestea se expandează și le putem vedea fie pe lateral, fie în apropierea zonei loviturii de ciocan. După acest proces, metalul trece la etapa următoare și se introduce în laminor.
                              • Acest proces este unul îndelungat, deoarece trebuie decălit la fiecare 8-10 ture de introducere în acest aparat, pe maxim 2 trepte în prima parte și câte una în cea de-a doua parte. Dacă se aplică o presiune prea mare, atunci putem distruge bucata de metal, deoarece apar crăpături vizibile la exterior, cât și în structura acestuia, iar acel metal nu mai este bun pentru prelucrare. După fiecare introducere în laminor, se verifică produsul cu lupă de x20 pentru a verifica dacă apar aceste defecte în placa. Se repetă acest proces până se ajunge la dimensiunile dorite.

                               

                               

                              Pasul trei: Decuparea și modelarea

                              • Pentru a fi mai ușor de a înțelege pașii, am ales un produs pe care l-am fotografiat pas cu pas.

                               

                               

                              • Pentru acesta, am topit o cantitate mai mică de argint, pe care am turnat-o într-o lingotieră pentru a rezulta o baghetă mai mică și mai groasă, pe care am curățat-o de impurități și am format-o conform pașilor menționați mai sus. După ce am ajuns la grosimea dorită, am decupat marginile și am format un paralelipiped.

                               

                               

                              • Produsul pe care urmează să-l realizez este un charm un DSLR 3D. Pentru a putea fi montat pe o brățară cu snur, a trebuit să stabilesc pe unde urmează să treacă firul asa ca am făcut marcajele și apoi, cu un burghiu, am format canalul de trecere.

                               

                               

                              • După aceste detalii tehnice, am trecut la partea de modelare a metalului, pe care am realizat-o cu ajutorul frezelor și a pilelor.

                               

                               

                              • Desigur, nu am putut realiza totul prin cioplire, așa că am venit ulterior cu atașarea componentelor exterioare, pe care le-am sudat în funcție de zona lor de prindere, cu lipituri de diferite temperaturi.

                               

                               

                              • Fiecare componentă a fost realizată din plăci și sârme pregătite anterior, la grosimile și dimensiunile dorite.

                               

                               

                              • În partea de sus, am atașat blitz-ul și roțița iar în partea din față, am sudat obiectivul.

                               

                               

                              • In spate, display-ul, ‘’fereastra’’ și butoanele pentru meniu.

                               

                               

                              •  După ce am plasat fiecare element la locul lui, a venit partea de curățare a lipiturilor și de finisare a acestora. 

                               

                               

                               

                              •  Fiecare componentă a fost și ea, la rândul ei, modelată astfel încât să facă parte dintr-un întreg. 

                               

                               

                               

                              • Nu am să vă mint că a fost un drum lung și anevoios, dat fiind complexitatea produsului și dimensiunile acestuia.

                               

                               

                               

                              •  Pe parcursul întregului proces am avut pe masa de lucru un aparat foto în mărime naturală pentru a mă ajuta vizual la compunerea charm-ului.

                               

                               

                              Pasul patru: Finisarea

                              • După ce am format produsul, am venit cu o freză diamantată și am pus la punct fiecare detaliu, muchie oferindu-i un aspect granulat.

                               

                               

                              • Dorința clientului a fost de a realiza un produs cu un aspect antichizat, așa că textura aceasta, în combinație cu patina, oferă acest aspect perfect.
                              • Probabil vă întrebați ce este patina; ei bine, aceasta este o substanță care formează la exterior un strat de câțiva microni, o oxidare de culoare gri spre negru, care potențează detaliile produsului printr-un contrast cromatic.

                               

                               

                              Pasul cinci: Montarea produsului.

                              • Charmul a fost atașat pe un snur cu grosime de 1 mm, iar în lateralele acestuia au fost prinse mărgele din rocă vulcanică neagră, o piatră care se combină perfect cu estetica charm-ului.

                               

                               

                              • Aceștia sunt pașii esențiali în crearea unei bijuterii handmade. Cu fiecare etapă efectuată, bijuteria capătă unicitate și personalitate. Sper că această călătorie în procesul de creație a bijuteriilor ți-a fost pe plac, la fel cum a fost pentru mine să împărtășesc aceste detalii cu tine.

                               

                               

                               

                               

                              Back to blog